Vaccinationsprogram och okonventionella önskningar

Jag lämnar kidsen på förskolan. På vägen ut möts jag av ett glädjande besked. Ovanför texten om att det går magsjuka på avdelningen, den lappen hänger alltid där med undantag för någon vecka i juli, står skrivet att det nu även härjar vattkoppor bland barnen.

- Äntligen! tänker jag och hoppas att smågrisarna den här gången ska bli smittade så att vi kan bocka av det här. Önskar att det är riktigt bra och smittsamma koppor som går.

 

 

I vår familj är det bara Mansgrisen som haft sjukdomen. Själv är jag vaccinerad och den behandlingen kostade som en avsmakningsmeny på Mattias Dahlgren för två. Inklusive vinpaket och taxi hem. I Tyskland och USA ingår vattkoppor i det allmänna vaccinationsprogrammet men i Sverige är det här något som varje småbarnsfamilj bara ska klara av.

 

Februari i Solna, hur kul är det liksom. Jag kan gärna vabba och kolla på Frost och spela Rim- Memory flera veckor i rad bara vi får det här överstökat. Har hört riktigt deprimerande historier om inställda semesterresor et cetera på grund av prickiga småbarn. Jag har försökt få smågrisarna smittade flera gånger men i just det här fallet verkar de ha ett förvånansvärt bra immunförsvar. Så sent som förra vintern var vi nere på playdate med grannens prickiga lilltjej. De fick till och med dricka ur samma Festis som henne. Men inget tog. Så kom igen då, give me some vattkoppor! Kommentera gärna nedan om någon i din familj har några riktigt bra och smittsamma att bjussa på.  

Tack och Förlåt, 

Jeanette

Kommentarer :

#1: Berit Härner

Eftersom du inte fick vattkoppor på "naturlig väg" så kanske ni har en speciell gen som skyddar er. Det hade förstås varit bättre med genen som skyddar mot magsjuka. Den kommer ju varje år - minst.

Svar: Mansgrisen har faktiskt magsjuke-genen tror jag. Det är vi andra tre väldigt tacksamma för så att han kan ta hand om oss när vi ligger däckade. Någon vattkopps-gen har jag däremot aldrig hört talas om. Får väl öppna ett konto med månadsspar annars för vaccinering av smågrisarna också.
Jeanette Beskow Superti

skriven

Kommentera inlägget här :