Arga kockar och ommöblerade menyer

Jag äter middag med restaurangmänniskor. Någon sorts torsk med linser och grillad broccoli, fantastiska naturviner och hemmagjord ricotta med rostade mandlar till dessert. Det är så gott att jag nästan börjar gråta. Finns ingenting jag skulle vilja ändra.

 
 
 
Vi börjar så klart prata om jobbiga gäster. Det gör vi ju restaurangare alltid. Om hur gäster tar sig friheter att möblera om i menyn efter sina egna preferenser. Det här händer ju varje dag och görs oftast på ett sätt som är helt ok. Problemet är inte att ersätta potatisen med sallad eller ta hand om en glutenintolerant gästs önskemål. Problemet är när gästen vill ha en ceviche utan koriander. Det är inte en ändring att rekommendera. Många gillar ju inte koriander, men då kanske man ska välja något annat.

Om jag äter en fast meny på restaurang och ber om en nötfri dessert, känns det alltid som om något saknas. Vilket det ju faktiskt också gör. Nötterna finns där för att ge struktur och tuggmotstånd och tar man bort dem saknas ett element i desserten. Det blir sällan riktigt bra.

 

 
 

Det görs jämförelser bland köksmänniskorna med att köpa en tavla men be konstnären måla på lite extra rött över det gula. En annan säger att det är som att gå på konsert och be bandet spela en annan låt istället. Jag vet inte om jag håller med. Min egen analys är att de är stekhusen som låter gästen plocka ihop sina egna sides och såser som gör att folk tror att de kan hålla på och pilla i recepten hur de vill. Gillar du inte chili? Då kanske du ska välja en rätt utan chili nästa gång du går på krogen. Den finns nämligen där av en anledning. Jag vet att du betalar min lön och har rätt att få precis som du vill. Ett litet tips i all välmening bara. Plus att du gör kocken galen. 

 

Tack och förlåt, 

Jeanette

 

Kommentera inlägget här :