Den dagliga kaffepumpan och lurendrejarna

Jag dricker kaffe med sugrör. Det är ett måste vid en tanblekningskur. Helst ska en minimera sitt koffeinintag och undvika rödvin helt, säger tandläkaren. Det är inte ett rimligt krav på en kvinna med barn i trotsåldern tycker jag. Så jag dricker min kaffepumpa genom ett sugrör varje morgon. Vill en vara fin får en lida pin, helt enkelt. För er som inte är välsignade med ett arbete i restaurangbranschen kan jag förklara att ”kaffepumpa” betyder ”en hel bryggkanna kaffe”. Vi har lite egna uttryck för oss som ingen annan ska förstå, så att vi kan känna oss lite speciella när alla andra behandlar oss som tjänstefolk och frågar när vi ska skaffa oss ett ”riktigt jobb”. Men det är en helt annan diskussion.

 

 
 
 
Känner mig lite som en idiot med mina sugrör, men smågrisarna tycker att det är en helfestlig frukosthändelse. Sen tänker jag att det här är någonting som den samlade tandläkarkåren har hittat på bara för att vi andra ska känna sig korkade. Säkert så sitter de där i sina fikarum och garvar åt hur de lyckats lura alla oss sugrörsdrickare, medan de själva dricker direkt ur koppen.

- Tänk att de alltid går på den lätta! skrockar hela personalstyrkan i kör på tandläkarkliniken och tar en påtår.

 

Eller så blir det så småningom en sån där urban legend-grej alla berättar och skrattar åt om några år. Som typ milleniebuggen.

- Alltså minns ni för några år sedan när alla trodde att de var tvungna att dricka kaffe med sugrör när de blekte tänderna? Ha ha, tänk att folk verkligen var så lättlurade förr i tiden.

 
 

 

Sen går jag på finlunch på Slipen. Älskar det stället. Äter hur många smårätter som helst. Känner att det vore gott att runda av måltiden med en kaffe. Beställer en cappuccino och är precis på väg att be servitrisen om det lilla tillbehöret när Mansgrisen morrar från andra sidan bordet. En blick säger mer än tusen ord och den här säger defenitivt:

- Tänk inte ens tanken att be om ett sugrör på krogen!

 

Tack och Förlåt, 

Jeanette

Kommentera inlägget här :