Batman och luciatåget

Jag firar Lucia med barnen på förskolan. De är väldigt taggade. Redan klockan 06:03 vaknade Lortgrisen och ropade svinhögt:

- Tjohoooo, idag är det Luciadagen!

Jag som kom hem klockan 01:30 från restaurangen var inte riktigt lika entusiastisk.

 

Vi har pratat om vad vi ska klä ut oss till hela veckan. Polkagrisen ska vara pepparkaka och Lortgrisen tomte.

- Mamma, du kan vara Batman, föreslår Polkagrisen upprymt.

  

Det är det som är det bästa med treåringar. Dom bryr sig inte om normer eller hur saker ”ska vara”. Dom är så nyfikna och helt fördomsfria. Oförstående om att det bara finns fem roller i ett luciatåg. Fattar inte alls varför man inte kan blanda och matcha Stålmannen-tshirt med Hulken-munkis och Spindelmannen-keps. En treåring kan göra precis som hen vill och bryr sig inte om att andra bryr sig. Men sen försvinner det där och de börjar lära sig att passa in. Det är synd.

Jag fegar ur. Klär inte ut mig till Batman till Luciatåget. Jag går som leopardtant istället. Precis som vanligt.  

Kommentera inlägget här :